محمد مراد بیات؛ مدیرعامل مرکز فابا در گفتوگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: صنعت بانکداری مراحل سختی را پشت سر گذاشته به طوری که از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و بعد به بانکداری دیجیتال رسیده است و طبق پیش بینی معاونت فناوری بانک مرکزی به سمت بانکداری هوشمند در حال حرکت هستیم.
وی لازمه رسیدن به بانکداری هوشمند را داشتن زیرساخت فرهنگی دانست و گفت: باید به اهالی جامعه و فعالان حوزه بانکی آموزش دهیم، با متخصصان حوزه بانکی به گفتوگو بپردازیم و به کسبوکارهایی که در مسیر هوشمند در حال حرکت هستند نیز توجه کنیم.
مدیرعامل مرکز فابا گفت: برای رسیدن به بانکداری هوشمند باید به بخش رگولاتوری برای بسترسازی و اعتبارسنجی توجه شود در این زمان فرصت خوبی برای فینتکها با موضوع لندتکها ایجاد میشود تا با کمترین آسیب خدمات خرد را در اختیار اکثر مردم قرار دهند.
وی افزود: در بانکداری نوین رشد خوبی را نسبت به کشورهای منطقه و جهان به ثبت رساندهایم، اما هنوز در توسعه با چالشهایی مواجه هستیم و فقط در بعضی قسمتها خوب عمل کردهایم. میزان کاربران، کارتهای صادره، میزان پرداختهای الکترونیکی مردم و استفاده از اینترنت بانک، بالاست؛ بنابراین ما از دنیا عقب نیستیم، اما در حوزه پرداخت عمده اقدامات در حوزه دبیت کارت (Debit Card) بوده و در حوزه کارتهای اعتباری اقدامی صورت نگرفته که این موضوع ما را از چرخه توسعه بازمیدارد و مردم را با چالشهایی در حوزه پرداخت خرد مواجه میکند.
مدیرعامل مرکز فابا با بیان اینکه در دارا بودن افراد متخصص چیزی از دنیا کم نداریم تاکید کرد: مشکل اصلی به نیروی انسانی ماهر باز نمیگردد بلکه به تحریم و تنگناهای زیر ساختی مربوط است؛ بنابراین برای رسیدن به شرایط بهتر در حوزه بانکداری هوشمند باید توسعه بسترهای کیفی و کمی را فراهم کنیم.